Corpul meu dupa nastere…


In timpul sarcinii si imediat dupa nastere, corpul unei mamici sufera schimbari radicale. Toate modificarile fiziologice survenite in urma dezvoltarii fatului se resimt puternic in prima luna de la aducerea pe lume a bebelusului, pe masura ce organismul incearca sa isi recapete functiile lui obisnuite.

Aducerea pe lume a unui copil este o minune, o realizare uimitoare si fiecare mama este diferita în felul ei. Odata cu aceasta experienta vei intra intr-o lume unica, care iti poate parea straina la inceput dar care iti va aduce satisfactii memorabile inca din prima zi petrecuta alaturi de noul membru al familiei.

O proaspata mamica poate fi pur si simplu multumita si fericita din toate punctele de vedere, fizic, mental , emoțional, sau se poate simti zdrobita și epuizata, dezamăgita și chiar depresiva datorita modificarilor hormonale bruste. Este posibil sa observi oricare dintre aceste sentimente și emoții, sau nici unul dintre acestea.

Indiferent cum te simti, este important sa-ti amintesti ca esti în convalescență după un efort fizic imens. Nu fii prea drastica cu tine si corpul tau, ia-ti timp pentru a reveni la normal. Cu multa odihnă și sprijin din partea celor apropiati, ar trebui sa te recuperezi rapid.

Ce schimbări voi observa dupa nastere la corpul meu?!

Corpul tau a trecut prin numeroase transformari in cele noua luni de sarcina. Toate modificările care au contribuit  la aducerea pe lume a copilului sunt acum brusc inversate după travaliu si nastere.

GREUTATEA: Imediat dupa nastere, vei pierde cateva din kilogramele acumulate, o veste buna pentru multe mamici ingrijorate de silueta. Copilul cantareste in jur de trei kilograme, placenta si lichidul amniotic, aproape doua kilograme. Deci imediat dupa nastere esti mai usoara cu cinci kilograme. In prima saptamana vei mai pierde doua sau trei, sub forma lichidului acumulat in tesuturi si in sange. Uterul ramane inca umflat dupa nastere, asa ca nu te mira daca burtica n-a disparut complet dupa expulzie. El se strange in fiecare zi cu cel putin un centimetru si la aproximativ 12 zile nu va mai fi simtit la palparea abdomenului. La sase saptamani de la nastere, uterul ajunge la marimea si greutatea lui normala.

DURERILE: Este posibil sa simtiti crampe in abdomen, in special atunci cand alaptezi, deoarece uterul se contracta, revenind la dimensiunile initiale. Acest lucru se datorează faptului că hormonul oxitocina, care încurajează uterul să se contracte, este eliberat în timp ce iti hranesti bebelusul. Este un semn bun, care arata ca revine la normal.

SANGERARI: O alta modificare in organismul proasetelor mamici consta in eliminarea lohiilor, resturi de sange si mici cheaguri care au ramas in uter dupa nastere. La inceput scurgerea este mai abundenta, iar lichidul este rosu, ca sangele menstrual. Pe parcurs, devine tot mai redus, cantitativ si isi schimba culoarea in rozaliu, pana cand devine transparent. Pana in a 15 zi de la iesirea in maternitate, lohiile dispar complet, la majoritatea mamicilor. In ziua 12 poate sa apara o scurgere rosie, care dureaza pana la 48 de ore si este cunoscuta ca „mica intoarcere a nasterii.

UTERUL: În tot acest timp, uterul se retrage înapoi la dimensiunea normală iar vaginul isi va recapata si el o parte din tonus. Planseul pelvian desi intins isi va reveni la pozitia sa obisnuita. Puteti ajuta la aceelerarea acestui proces facand cat mai repede posibil exercitii pelviene periodice. Aceste exercitii pot ajuta la reducerea umflaturii si la vindecarea zonei perineului.

SUTURILE: Cele mai multe dintre ele se resorb intr-o saptamna, chiar daca sunt extrem de dureroase in primele zile dupa nastere.  Este totusi posibil  ca durerile sa persiste si vindecarea cicatricei sa dureze pana la cateva saptamani. Important:

  • Pentru a grabi cicatrizarea este bine sa faceti exercitii pentru perineu imediat ce este posibil;
  • Plaga trebuie pastrata curata;
  • Durerile pot fi calmate prin aplicarea unei pungi de gheata;

SANII:  După naștere, sânii vor fi moi , deoarece acestia conțin doar un pic de colostru. Acesta este mai cremos si plin de anticorpi care ajuta la protejarea bebelusului de posibile infectii. Dupa cateva zile sanii vor incepe sa produca lapte. Vei avea o senzatie inconfortabila in zona sanilor, mai ales in primele zile de alaptare. După ce alaptarea este oprita, sanii  vor reveni aproape la forma si dimensiunile lor de dinainte de sarcina. Cu toate acestea, sani mai mari nu pot fi la fel de fermi cum au fost înainte iar sani mai mici nu pot fi la fel de plin de viață. Schimbarile la nivelul sanilor sunt mai degraba din cauza sarcinii, decât a alaptarii.

BURTA: Aceasta zona poate fi moale, iar talia va fi în continuare inexistenta deoarece inca nu ai pierdut toate kilogramele acumulate în timpul sarcinii. Poti începe exercitii usoare pentru muschii abdomenului de îndată ce te vei simți în stare. Pornind de la aceste exerciții, in  scurt timp dupa nastere, va ajuta sa te întoarci la forma fizica anterioara și mai ales pot reduce sansele de a dezvolta dureri de spate. Uterul revine la normal in sase saptamani, dar abdomenul nu poate fi la fel de plat precum a fost inainte de sarcina. Burta se micsoreaza atat in functie de micsorarea uterului, cat si in functie de pierderea in greutate. Este nevoie de mai mult timp in cazul nasterii prin cezariana, deoarece incizia si muschii trebuie sa se vindece.

Ca si in cazul pierderii in greutate , alimentatia sanatoasa si echilibrata dar si exercitiul sunt cheia. Pentru exercitiile fizice trebuie sa ceri mai intai permisiunea medicului

VERGETURILE :  Este posibil sa ramai cu o amintire mai putin placuta, cu vergeturi pe sani, burta sau coapse. Mai ales daca ai acumulat multe kilograme in timpul sarcinii sau intr-o perioada scurta de timp. Nu, nu exista nici o crema magica, gel, echipament sau masina care te scapa de vergeturi , dar „vindecarea” vergeturilor continua sa fie o afacere de succes.  Vergeturile se vor estompa in cele din urma, urmand sa fie foarte slab vizibile.

CELULITA: Daca si inainte de sarcina ai avut probleme cu acumularile de grasime de sub piele, e bine de stiut ca acestea nu dispar (chiar daca adoptati o alimentatie corespunzatoare in timpul sarcinii) ci se pot accentua in aceasta perioada. Celulita e greu de invins, dar nu imposibil. Cauzele aparitiei celulitei la femeile insarcinate sunt variate, de la cele genetice, dereglari hormonale, pana la cauze naturale, perfect normale, cum ar fi diminuarea cantitatii de colagen secretata de catre organism. In momentul in care iei tot mai mult in greutate, hormonii tai sunt secretati in exces,  iar din aceasta cauza, apare si celulita. Pe langa exercitiile fizice, un regim alimentar echilibrat trebuie sa consumati si multe lichide. E bine de stiut ca si anumite produse dermocosmetice pot fi eficiente in diminuarea celulitei si a aspectului neplacut pe care il da aceasta (insa de preferat sa fie folosite dupa intreruperea alaptatului).

Alte modificari pe care le vei resimti imediat dupa nastere

  • Este absolut normal sa urinezi mai mult si mai des in primele zile deoarece corpul isi pierde surplusul de lichid acumulat in lunile de sarcina.
  • S-ar putea sa nu simti nevoia de a avea scaun, insa este necesar sa te ridici, sa faci plimbari, sa bei multe lichide si alimente bogate in fibre pentru a ajuta organismul sa se refaca si sa isi revina.
  • Gleznele pot fi umflate pentru o perioada, insa o data cu introducerea exercitiilor (plimbari scurte si exercitii usoare la inceput) se pierde lichidul suplimentar pe care organismul l-a acumulat in timpul sarcinii.
  • Vei fi predispusa caderii parului. In timpul sarcinii se produc anumiti hormoni care raresc caderea parului. Din moment ce acesti hormoni dispar, dupa sarcina, vei pierde parul care trebuia sa iti cada in mod normal in timpul sarcinii. Nu trebuie sa iti faci griji, vei ajunge pana la urma la parul pe care l-ai avut la inceput. Cu toate acestea, este o idee bună in a deveni mobil, cât mai curând posibil , pentru a accelera recuperarea ta.
  • Starea de tristete de dupa nastere este considerata o etapa normala pentru proaspetele mamici si dureaza de la 1-2 zile, pana la trei saptamani. Desi suparatoare si neplacuta, aceasta stare de dupa nastere este combatuta, de obicei, de odihna, o alimentatie buna, plimbari in aer liber si cel mai important suportul afectiv din partea sotului si a prietenilor.

Oricare din starile sau situatile de mai sus ati intampina in aceasta perioada, este bine de stiut ca pe măsură ce nivelul de progesteron în corpul tau scade, tonusul musculaturii netede se îmbunătățește in tot corpul, iar tu vei reusi treptat sa intri in normal. Cu o atitudine pozitiva nu iti va ramane decat sa te  adaptazi noului stil de viata si sa te bucuri din plin de statutul de, acela de MAMA.

Cum ma voi simti cateva luni dupa nastere ?

La 6 saptamani dupa nastere vei face un control medical obligatoriu. Vei discuta cu medicul tau despre cum te simti psihic, fizic , tot el se va asigura că recuperarea decurge bine. Dacă ai orice problema, cum ar fi dureri de cusaturi, sau disconfort in timpul actului sexual, nu sufeti în tăcere. Discuta cu sotul tau sau cu o prietena buna si nu in ultimul rand apeleaza cu incredere la un doctor pentru ajutor. Este recomandat sa alaptazi exlcusiv pentru cel puțin șase luni, pentru a-i da copilului tau cel mai bun start în viață. Dacă alegeți să nu alăptazi sau acest lucru nu este posibil, nivelul hormonului producției de lapte, prolactina, va scădea. Sanii tai nu vor mai produce lapte și vor reveni in câteva luni,  la dimensiunea lor de dinainte de sarcina .
Corpul tau va fi schimbat dupa sarcina si nastere, dar trebuie sa fii mândra de el, acesta a făcut o treabă minunată, aceea de a aduce copilul pe lume!!!

 

SURSA: http://clubulbebelusilor.ro/articol/779/corpul-meu-dupa-nastere-cum-ma-voi-simti-imediat-dupa-nastere.html

4 thoughts on “Corpul meu dupa nastere…

  1. am citit acest articol pe nerasuflate si recunosc ca m-am regasit in multe din problemele cu care se confrunta mamicile.eu am facut un efort dupa ce am terminat cu alaptat si am slabit 6 kg din cele 14 cu care am ramas dupa sarcina.dar acum ma confrunt cu probleme precum vergeturile, probleme pe care nu le aveam inainte de a ramane insarcinata….

  2. da,ai dreptate in tot ce ai scris aici,ma regasesc in fiecare cuvant. si acum la aproape 8 luni dupa nastere corpul meu nu este ce imi doresc.sper doar sa am curand taria sa ma apuc de sport si sa limitez aportul de dulciuri si sa revin la forma dinaintea sarcinii.numai bine!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s