ZIUA MONDIALA A DONATORULUI DE SANGE!


Tu ai donat vreodata sange???  Daca n-ai donat niciodata sange ar fi bine sa o faci,pentru tine daca nu pentru altii!

Pe 14 iunie a fost Ziua Mondiala A Donatorului de Sange,fapt pentru care am fost pentru a 2-a oara-n viata mea la CENTRUL REGIONAL DE TRANSFUZII SANGUINE CONSTANTA!

De ce?Pentru ca stiam ca sangele meu poate salva pana la 3 vieti!Mi se pare cel mai bun motiv!!!Mai ales ca ma ajuta si grupa Sanguina 0+🙂

In fiecare minut al zilei, o persoana are nevoie de sange!!!Acest sange poate venii de la mine,de la tine sau de la orice alta persoana sanatoasa si cu dorinta de a ajuta!Nevoia de a asigura pacientilor cantitatea necesara de sange este critica!!!

Stiai ca donand sange previi toate bolile legate de sistemul cardio-vascular, iti reglezi circulatia sanguina si iti improspatezi sangele din organism ?

Mie personal mi-a fost frica sa donez la inceput …am  teama de ace,fapt pentru care la prima donare in 2009 am si plans :D…si apoi imi era frica sa nu iau vreo boala …

In realitate,donarea de sange este un procedeu foarte sigur,fara nici un risc de a contacta vreo boala!!!

Pasii pe care i-am urmat pentru a dona sange sunt:

M-am trezit de dimineata,am baut o cana de ceai si am mancat o felie de paine cu dulceata:D Ai voie sa bei inainte de donare doar apa sau bauturi necarbogazoase si poti manca un mic dejun usor…fara carne,oua sau lactate!Este chiar indicat sa mancam si sa bem 500ml lichide,pentru a nu ne simtii ametiti dupa donare!

Am mers la centrul de donare unde am stat la coada…mi-a venit randul,am intrat intr-o sala unde m-a cantarit,mi-a pus cateva intrebari si apoi mi-a dat o fisa cu care am mers intr-o sala alaturata unde am completat un chestionar si am lasat buletinul si carnetul de donator.Am mai asteptat cateva minute ,apoi am fost chemata in cabinet…mi-au luat tensiunea si putin sange pentru analiza….Mi-au spus ca au iesit bine analizele,dupa care am mai asteptat pana m-a chemat in sala de recoltare sange…M-am asezat comod pe un scaun,iar o asistenta(cea mai draguta dintre toate) m-a tinut de vorbi si nici nu mi-am dat seama cand mi-a bagat acul in vena😀 Am stat asa timp de 10 minute🙂

Am fost foarte atenta la fiecare gest al persoanelor din jurul meu…mi-era frica sa nu ma apuce iarasi plansul… in ciuda aspectului cam invechit al Centrului regional de transfuzii sanguine(am inteles ca este in renovare)  si al mutrelor cam acre ale unor asistente, totul este desigilat in fata fiecarui donator!!!

Dupa ce am plecat din sala de recoltare sange,am fost trimisa la caserie pentru a-mi lua buletinul si carnetul de donator…si surpriza!!!Am primit pe langa acele bonuri (7 la numar) si o cana,care era inscriptionata frumos cu ZIUA MONDIALA A DONATORULUI DE SANGE!

Nu am mers pentru bonuri…in 2009 cand am fost pentru prima data nici n-am stiut ca ”te recompenseaza” intr-un fel…nici n-am vrut sa le iau,dar o asistenta mi-a zis ca daca eu nu le iau se v-or face pierdute si vor ajunge in buzunarul cuiva pana la urma:D

Cele mai intemeiate motive care sa va faca sa mergeti sa donati sange ar trebuii sa fie:

-odata ce donezi sange iti fac toate analizele posibile (fara  bani) si poti depista o nefericita afectiune din timp

-iar motivul cel mai important:POTI SALVA VIATA CUIVA!Fara a fi nevoie sa investesti bani sau alte lucruri materiale…doar propriul tau sange… Ce poate fi mai satisfacator de atat?

Cu totii ar trebuii sa ne gandim ,ca poate vreodata,Doamne fereste,rudele sau cunostintele noastre …sau poate chiar noi,am putea avea nevoie de sange….Trist este ca sunt din ce in ce mai putini donatori…

Eu sunt mai sensibila de fel,uneori e bine,alteori nu…cred ca inca exista numai persoane bune,dispuse sa-si ajute aproapele….Mai ales cand ma gandesc ca 10 minute de stat cu un ac in vena inseamna o noua viata pentru altcineva!Lucrul acesta ma face sa zambesc in interior,ma face sa apreciez fiecare secunda din aceasta viata ,asa cum este ea,cu bune si cu rele….🙂

Fiecarui donator i se recolteaza 450ml sange!Donarea se poate face din 3 in 3 luni! Oare este prea mult?Oare este atat de greu? Depinde de fiecare persoana🙂

Se poate dona de la 18 la 65 ani!Numarul minim de kg este de 57 …!Eu zic ca se poate sa ne implicam din ce in ce mai multi!

In ziua donarii nu trebuie sa fumezi si nici sa fi baut alcool in ultimele 48 ore!Dupa donare nu trebuie sa fumati cel putin 1 ora pentru a nu va simtii ametiti!Nu puteti dona daca sunteti sub tratament medicamentos!!!

Dupa ce donezi sange mananca o masa bogata : carnea de vita si de pui, sau legume sunt alegerile potrivite. Si nu uita sa consumi multa apa. Toate aceste conditii te ajuta sa inlocuiesti mai repede cantitatea de sange donata!😉

Singurele ”reactii adverse” pot fi😮 ameteala si/sau invinetirea zonei in care a fost bagat acul…😀 Eu nu am avut”parte” de nici una din ele :):)

Ai si cateva avantaje:

1. faceti un gest umanitar si plin de responsabilitate civica (insa nu multi gandesc asa…:( )
2. o zi libera de la serviciu (urale!…)
3. analize gratuite ale sangelui (grupa sangvina, hepatita, sifilis, toxoplasmoza, hemoglobina si HIV)
4. sangele se regenereaza, se improspateaza
5. poate va trece frica de ace… cu unul de 2 mm grosime infipt in vena… sau poate nu.🙂

6. daca nu esti din Constanta,cu biletul de drum ti se poate deconta transportul din acea zi

7. primesti 7 tichete de masa (suficiente pentru o masa in acea zi)

TE-AM CONVINS?

In România 2% din populaţie donează sânge periodic, iar în Europa 7 % !

– sunt necesare 500.000 unităţi de sânge anual, la nivel naţional

– anul trecut doar 66% din cerere a fost acoperită

– pentru o operaţie pot fi folosite de la o unitate sânge până la 40-60 unităţi în cazul unui transplant de ficat, de exemplu

– studii recente au demonstrat că donarea de sânge reduce cu 30% riscurile apariţiei bolilor cardiovasculare prin scăderea tensiunii arteriale, iar donatorii de sânge trăiesc mai mult decât media populaţiei

– cea mai rară şi mai căutată grupă este 0 I, Rh negativ

– perioada optimă între două donări este de 3luni de zile(pentru a nu va pune nici dvs sanatatea in joc)

– printre studenţii donatori la diferite campanii s-au depistat 3-4/150 cazuri de sifilis, cifră îngrijorătoare şi motiv pentru a-ţi face analize

– 450ml. (cantitatea medie a unei donaţii) reprezintă 5.5 % din sângele organismului. Aceasta este refăcută cantitativ în primele 2 ore după donare şi calitativ în 2 săptămâni .

E minunat sa poti ajuta, nu-i asa? Tu de cate ori ai donat sange pana acum?
Eu am donat SANGE. Tu o vei face?

 

33 de gânduri despre “ZIUA MONDIALA A DONATORULUI DE SANGE!

    • Sunt cam fricoasa de fel…doar k atunci cand este vorba despre persoane cu probleme,prefer sa plang si sa sufar umpic…cam 10 minute asa….si apoi sa am satisfactia ca poate sangele meu a salvat macar 1 viata!:)

  1. Sincer si eu as dona..nu pentru bani, bonuri ce se da, daca se da…As dona pentru a ajuta pe cineva dar mi-e frica sa nu imi vina rau acolo avand in vedere ca stiu ca se ia mult sange.Daca ar lua si ei mai putin cred ca as rezista.Poate totusi imi voi face curaj si voi merge si eu

    • Dar nu este mult…corpul nostru resimte pierderea asta de sange doar 2 ore….gandeste-te k esti pe”problemele lunare” …cam tot atata pierzi:D
      Daca dupa donare mananci bine si bei multa apa,in 2 ore ai sangele la loc…doar ca v-a fi la fel de calitativ abia dupa 2 saptamani…Cred k cel mai rau lucru care ti se poate intampla ar fi sa te ia ameteala..care oricum trece repede…in schimb,gandeste-te ca poti salva pana la 3 vieti cu sangele tau!!!

  2. si eu am donat cativa ani la rand..acum am fost ultima data in aprilie….e super aglomerat la Pitesti, intotdeauna transfera sange catre alte judete…e ok, pe mine nu m-a speriat niciodata procedura..si analizele alea sunt bonus..si stii ca le fac cu seriozitate, ceea ce nu se intampla in alte locuri

  3. Frumos, ar trebui mai multi sa facem acest lucru, dureaza doar 10 minute si putem salva cel putin o viata!si ce dragut ca ti-au dat si canuta!pe la mine pe aici n-am auzit de centre…:(

  4. am donat cand am aduso pe bunica mea la spital ,neavand sange spitalu nu o puteau opera – atunci am donat pentru prima oara mai rau a fost dupa cu ameteli si lesin ma lua ,dar cred ca o voi mai face si nu odata poate de mai multe ori ( mor de frica -sunt cea mai mare fricoasa cum vad sange ,ac ,miros de spital ,cad ca si o leguma din picioare ) poate si de asta nu iubesc spitalele .

    • exact asa sunt si eu…deasta am si spun in articol…nu se stie niciodata cand cineva drag se va intalni cu aceasta problema…..indicat este sa mananci si sa bei 0,5 l apa inainte de donare pt a nu avea ameteli….Cat despre frica….sunt in aceeasi situatie ca si tine,doar ca dorinta de a face un bine este mai mare ca frica!🙂

  5. Si eu am donat doar o singura data pana acum dar vreau sa-ti zic ca m-am simtit foarte rau dupa …. plus ca acolo am fost chinuita de numa’ din cauza ca am venele foarte subtiri si nici cum nu vroia sa iasa sange plus ca am fost „ciuruita” pt.ca incontinuu se spargea vena…:-( ce sa zic? este un lucru bun sa donezi sange normal dar sincer mi-e frica sa repet iar acest lucru! Sotul meu a zis ca vrea sa doneze si il sustin…dar eu nu stiu ce voi face…pana la urma cred ca voi accepta si eu cu gandul ca prin acest gestul, un alt om va primi ajutor !!! Pupici!

Lasă un răspuns

